יום שישי 08 דצמבר , 2023 10:31

האימאם מר עלי ח'אמנאי

האימאם מר עלי ח'אמנאי

מנהיג המהפכה האסלאמית, מר עלי ח'אמנאי, נולד במשהד ב-19 באפריל 1939 וחי במשפחה של מדענים, אנשים חרוצים, חיים חיים פשוטים. אביו, סעיד ג'וואד ח'אמנאי, הוא אחד מלומדי הדת המוג'אהדין בעיר.

בגיל חמש הצטרף ח'אמנאי לאחיו הבכור, מר מוחמד, בקאטיב ללמוד את הקוראן הקדוש, ולאחר מכן עבר לבית החינוך הדתי כדי להמשיך בלימודיו היסודיים, ולאחר בית הספר היסודי קיבל את חטיבת הביניים ולאחר מכן קיבל תעודת בגרות בבית הספר הציבורי. בשנת 1958, סעיד נכנס לאחוזה המדעית של קום כדי להשלים את המחקר הדתי הגבוה יותר בתורת המשפט והמקורות על ידי פרופסורים וחוקרים מובילים כגון האייתוללה הגדול בורוג'רדי, האימאם ח'מיני, חאג' אגא מורטזה אל-חארי ומותג טבטבאי.

מאז שנת 1963 עבד אל-קאם על הכתיבה וכתב ספרים רבים, ביניהם: משאלי עם, מחקר על המחשבה האסלאמית, שיעורים בידיעת האסלאם, הבנה נכונה של האסלאם, ספר הג'יהאד, מחקר על סבלנות, תפקיד המוסלמים במהפכה ההודית ועוד. בנוסף להתעניינותו בכתיבה, יש לו ידע רב בשירה ובספרות והוא דובר מספר שפות שוטפת.

בשיאו של מאבקו במשטרו של השאה, קיים ח'אמנאי מספר פגישות בשיתוף עם פרוץ המהפכה האסלאמית והצורך הדחוף של החברה באותה עת לטיפול והדרכה, במיוחד מצד חוקרים בכירים, שכן מפגשים אלה כללו את כל המעמדות השונים של העם, במיוחד סטודנטים צעירים מהאוניברסיטה.

הצעד הראשון במאבקו הפוליטי הארוך היה שלטון תפקידו המיליטנטי המשפיע של השאה בתנועה של המוג'אהדין נאוואב ספווי, אשר לקדושים מעונים הייתה השפעה על חייו של האימאם.

עם תחילת המהפכה של האימאם רוחאללה ח'ומייני, החל סעיד ח'אמנאי את מאבקו באופן רחב ועמוק יותר כאחד הדמויות הקרובות ביותר הנאמנות לאימאם, שכן הוא היה חלוץ בהגשמת מושגים אסלאמיים ומהפכניים ובהנחת בסיסים מדעיים אינטלקטואליים.

מאבקו של האימאם נמשך 16 שנים, שבמהלכן נכלא אל-סייד, עונו, הוטרדו ולא מנעו ממנו להשלים את מה שהתחיל.

לבקשתו של האימאם חומייני, הוא נשא מכתב למר מילאני הקורא לו לחשוף את מנהגי השאה במהלך חודש מוהראם. לאחר מכן הוא עזב לעיר ברגנד כדי לבצע את בקשת האימאם לחשוף את השאה, מה שהביא לאירועי ה-4 ביוני 1963 בזמן שהוא נעצר והועבר למשהד, ומאוחר יותר שוחרר.

האימאם ח'אמנאי המשיך בפעילותו בחודש הרמדאן לאחר שנסע עם מספר סטודנטים למדעי הדת אל קום, ובשל נאומיו באותה עת הוא נעצר שוב על ידי ה"סאבאק" והוטס לבירה טהראן. הוא בילה חודשיים בכלא. כתוצאה מרדיפה מתמדת אחר ה-SAVAK, הוא חי בטהראן במסתור, המשיך בחשאי בפעילות הג'יהאדיסטית שלו, אך נעצר שנה לאחר מכן.

פעילותו המדעית ונאומיו הובילו למעצרו והוא נעצר בפעם החמישית ב-1970. הפרקטיקות הפראיות של ה-SAVAK בבתי הכלא הדגימו עד כמה המשטר מודאג מפעולותיו של ח'אמנאי.

לאחר שחרורו, החל לעבוד בחשאי במסגדים של האימאם חסן וכרמאט בין השנים 1971 ל-1974, מה שהפך את המקומות הללו למרכזים אטרקטיביים לצעירים, סטודנטים וקטבים אחרים בחברה האיראנית. זה היה דבר חשוב מאוד שסללו את הדרך למהפכה.

פעילויות אלה הניעו את ה-SAVAK לפתוח במתקפה החזקה ביותר על ביתו, שם הוא נעצר וספריו ומסמכיו הוחרמו. הוא נשאר בבידוד עד סתיו 1975.

לאחר שחרורו נאסר על ח'אמנאי לקיים פגישות וסמינרים, אך חזר למשהד וחידש את פעילותו המיליטנטית עד שהמהפכה האסלאמית ניצחה באיראן.

כמה מהתפקידים בהם החזיק ח'אמנאי בשנים הראשונות לניצחון המהפכה האסלאמית:

סגן שר הביטחון, בכיר במשמרות המהפכה האסלאמית ונציג העיר טהראן במועצת השורא האסלאמית בשנת 1979

נציגו של האימאם ח'ומייני במועצת הביטחון העליונה בשנת 1980

משרד נשיא הרפובליקה: ב-1981 הוא קיבל יותר מ-16 מיליון קולות מתוך 17 מיליון, והפך לנשיא השלישי של הרפובליקה האסלאמית של איראן, ונבחר מחדש לתקופת כהונה שנייה.

ח'אמנאי היה נתון לניסיון התנקשות במסגד אבו דהאר בטהראן בשנת 1981, ונשאר בבית החולים בשל חומרת פצעיו עד לבחירתו לתפקיד נשיא הרפובליקה.

לאחר עזיבתו של האמאם ח'ומייני ב-1989, בחרה מועצת המומחים את ח'אמנאי כמנהיג העליון, ששמו הועלה על ידי ח'ומייני לפני מותו.

האמאם ח'אמנאי היה אחד התומכים הבולטים ביותר בתנועות ההתנגדות בעולם על פי אמונתו בזכות העמים להגדרה עצמית וחופש, בנוסף לתמיכתו הרבה בעניין הפלסטיני, שם הצהיר בכנס הבינלאומי השישי לתמיכה באינתיפאדה הפלסטינית בטהראן: "אסור לנו לעולם להזניח את חשיבות התמיכה הפוליטית בעם הפלסטיני, וזה מה שחשוב היום בעולם. היחס שלנו להתנגדות הוא עמדה עקרונית ואין לו שום קשר לקבוצה מסוימת, לכל קבוצה שעומדת בדרך זו, אנחנו מלווים אותה, וכל קבוצה שחורגת מדרך זו תלך מאיתנו. עומק יחסינו עם קבוצות ההתנגדות האסלאמית קשור רק למידת המחויבות שלהן לעיקרון ההתנגדות".


סופר: חדר העריכה




לוח שנה